Geïnspireerd

 

"Students must work without any wish to gain good marks, to pass examinations, to win successes; without any reference to their natural abilities and tastes; applying themselves equally to all their tasks, with the idea that each one will help to form in them the habit of [...]  attention."

(Weil, Waiting for God, p. 108)

 

"Ik heb er zeker wat van opgestoken - van de geschiedenis van het surrealisme in Latijns-Amerika bijvoorbeeld. [...] Wat onze studenten eraan hadden weet ik niet. Studenten hebben naar mijn ervaring al snel in de gaten of wat je doceert van belang voor je is. Is dat het geval, dan zijn ze bereid te overwegen er zelf ook belang in te stellen. Maar als ze al dan niet terecht concluderen dat dat niet het geval is, dan valt het doek en kun je net zo goed naar huis gaan."

(Coetzee, Zomertijd, p. 240)

 

"Het gezag is afgeschaft door de volwassenen, en dat kan maar één ding betekenen, namelijk dat de volwasenen weigeren verantwoordelijkheid op te nemen voor de wereld waarin zij kinderen hebben laten geboren worden."

(Arendt, 1994, p. 117)

 

"Het is de liefde die beslist, die ons redenen geeft.

We kunnen voor onszelf wel redenen verzinnen waarom we van iemand houden (ze is mooi, ze heeft zulk prachtig rood haar), maar dat zijn slechts rationalisaties achteraf. Eigenlijk gaat het andersom: eerst is er liefde, en die heeft haar eigen redenen die wij niet kennen, en die geeft redenen. Of zoals Blaise Pascal in de zeventiende eeuw al schreef:

'Le coeur a ses raisons que la raison ne connait pas'."

(Venmans, Het derde deel van de ziel, p. 95)

 

 

"Hij is geen 'wiskundeleerling', hij is 'waardeloos in wiskunde', het is nu eenmaal niet anders. En aangezien hij dat moet compenseren, gaat hij op andere tereinen uitblinken. Kluizen kraken in mijn geval. En ook een beetje mensen in elkaar timmeren. En wanneer hij door de politie in de kraag wordt gegrepen en de maatschappelijk werkster hem vraagt waarom hij niks uitvoert op school, weet je wat hij dan antwoordt?

'...'

'Hetzelfde als de leraar, precies hetzelfde! 'Daar'! School is niks voor mij, ik ben 'daar' niet geschikt voor! Dat antwoordt hij. [...] Leraren vinden dat ze niet voldoende voorbereid zijn op leerlingen die vinden dat ze niet geschikt zijn om daar in de klas te zitten. Hetzelfde 'daar' aan beide kanten!" 

(Pennac, Schoolpijn, p. 217)